Uppdatering

Har och god jul i efterskott på er! Jag har varit ganska inaktiv på bloggen som ni kanske märker… Men här kommer äntligen lite nya inlägg hoppas jag!

Att slappa när man kan

Att lära sig att ta det lugnt är viktigt. Vissa är bättre på det än vad andra är och jag tillhör, glädjande nog, den första kategorin. Jag måste säga att jag är väldigt bra på att dela upp livet mellan action och slapp, för när det är så att det krävs mycket av mig i skolan så är jag bra på att köra på till 110 % och när det är dags att slappa så kan jag göra det till 110 % – kanonbra, alltså!

Om man har svårt att planera sitt liv så är det också så att det blir väldigt svårt att veta när man kan unna sig att ta det lite lugnt och det är inte bra. Det är viktigt att lära sig att planera så att man kan slappna av utan dåligt samvete över att man borde göra något annat medan man tar det lugnt.

Att hitta bra sätt att slappna av på

Många passar på att gå ut och festa eller pyssla med andra aktiva saker när det egentligen är tid att slappa. Jag gör inte det, utan jag tar det verkligen lugnt när jag ska göra det. Visst är jag duktig? Nej men, skämt åsido, jag önskar verkligen att det var fler som hade denna förmåga.

Jag ser många av mina kompisar som inte hittar den rätta balansen mellan plugg och slapp och det är tråkigt att se hur de får panik när det är dags för tenta eller liknande. Om de bara kunde dela upp saker och ting så skulle det bli mycket enklare för dem. Jag försöker tipsa om hur man gör detta på ett bra sätt och ibland hjälper jag vissa av dem. Då känns det riktigt bra!

Glöm inte träningen!

Morsan fick en crosstrainingmaskin i julklapp av farsan och ja jäklar vilken bra träningsmaskin det är! Så skönt också i dessa corona tider att kunna träna hemifrån 😀 Så även om jag slappar en del nu i jul så kan jag passa på att ta ett och annat cardiopass på crosstrainern. Då slipper man även gå ut i kylan!

Slappa är bra!

Jag vet att vissa får panik när det kommer till att slappa då de känner det som att de slösar bort sin tid och missar tillfällen att träna osv. Detta är dock helt galet, eftersom det behövs för oss alla. Att bara kolla på tv-serier och ha det skönt i soffan en hel dag är en sådan sak som gör att man får mer energi tills nästa gång det är dags att plugga, träna eller jobba.

Välj ut minst en dag i veckan då du bara tar långpromenader, kollar på film och tv-serier och har det skönt. Det är värt mycket för att du ska må bra!

Ta vara på höstens härligheter!

Sådär! Nu var det dags för sommarens sista dagar att vara över och nu har vi höst och vinter framför oss. Personligen tycker jag att detta är skönt då jag gillar uppfriskande träning utomhus under de kallare månaderna, men jag vet att det är många som känner att det känns trist och grått. Mitt tips till er är att ta er en titt på alla de vackra färger som hösten bjuder på till en start och sedan är det bara att ta på lite bättre träningskläder av den sorten som klarar av vind och regnrusk och kicka igång!

Är du inte så van vid att träna ute så har du mycket att se fram emot, det kan jag lova! Vad jag gillar extra mycket är att man kan använda sig av naturen och även sådana saker som man hittar mitt inne i stan om man tränar där till att träna. Jag älskar att använda både stubbar, parkbänkar, träd och annat när jag är utomhus och tränar och det tror jag att även ni kommer att tycka om bara ni vänjer er vid det! Varför stå inne och svettas med en massa andra på ett gym när man kan träna fri som vinden utomhus?

Kom ihåg att det är både frisk luft, bra träning och gratis att träna utomhus och just det här med att det är frisk luft som man får på köpet är definitivt en sådan sak som verkligen tål att tänkas på. Idag är vi mycket inomhus i vårt vardagliga liv och detta gör att vi behöver ta oss ut så mycket och så ofta som möjligt när vi har chansen och att göra det under höst och vinter är extra härligt då det biter till lite i kinderna av den kallare luften!

Höst påväg

Att äta rätt efter årstid

När man hör människor tala om att ”äta rätt” så kan det i princip innefatta precis vad som helst. Det kan handla om att man ska dra ner på vissa saker, att man ska öka intaget av andra och det kan handla om att äta rätt för att bygga muskler, gå ner i vikt, gå upp i vikt… Ja, det är helt enkelt ett uttryck som gör att man måste kolla igenom artiklarna med rubriken, för olika artiklar ger oss olika svar.

Jag tycker att det är väldigt kul med mat och jag älskar att äta. Eftersom jag är personlig tränare så är det såklart på det viset att jag anser att det är viktigt även med kost, för om man inte äter bra så blir det inte samma resultat av träningen. Många väljer att träna för att de ska kunna äta vad de vill, men detta är ingenting som jag anser vara ultimat, utan jag tycker att det istället är av vikt att hitta en bra balans mellan kost och träning så att man håller det hela på en sund och fräsch nivå hela tiden.

Att ”unna sig” lite onyttigheter ibland tycker jag inte är så farligt, utan det är klart att man ska äta lite av varje, det viktiga är att man inte får maten och träningen att bli ett med ångest. Om man låter mat och träning komma in i livet som en självklarhet så är det också så att man gör en livsstilsförändring istället för att man börjar ”rädda” sig själv på grund av att man vill äta pizza. Det är olika sätt att ta sig an problemet och om man lyckas med att äta och träna på ett bra sätt så kan man utan tvekan äta rätt efter årstid så att det både blir nyttigt, billigt och klimatsmart!

Kosttillskott

Hej igen bloggen!

Hoppas ni uppskattade mitt senaste inlägg om pulsklockor.

I detta inlägg tänkte jag kort prata om kosttillskott och min syn på dem!

Vad är kosttillskott?

kosttillskott

Precis som namnet antyder är det ett tillskott till din vanliga kost. Det är ofta i form av ”extra koncentrerad vanlig mat”. Ett exempel är det vanliga proteinpulvret som är utvunnet och filtrerat från vassleprotein som finns i komjölk.

Behövs kosttillskott?

Både ja och nej. Det viktigaste är att äta bra, ingen skräpmat etc. sova bra och träna bra. Det kommer man långt på. Men för att ta sig den sista biten mot sina mål är ett kosttillskott ett bra hjälpmedel.

Vilka rekommenderar jag?

Jag rekommenderar alltid mina kunder kosttillskott som jag själv använder eller har använt. Det är alltid tillskott som har mycket forskning bakom sig och har bevisade effekter.

De bästa kosttillskotten enligt mig är:

  • Proteinpulver, protein är grundstenen i att bygga muskler
  • Aminosyror, beståndsdelar av protein och samma sak egentligen, men lite effektivare (och dyrare)
  • Kreatin, har vetenskapligt stöd för mer muskelmassa och energi

Ovanstående kosttillskott är riktigt bra och kan hjälpa dig i din träning. I övrigt kan jag också rekommendera att ta olika vitaminer och mineraler som tillskott. Speciellt D-vitamin är bra för oss svenskar nu när det går mot mörkare tider!

Köper du ditt kosttillskott på nätet kan jag rekommendera MM Sports.

Löpning med pulsklocka och en liten recension

Som jag tidigare utlovade kommer här mitt inlägg om löpning och pulsklockor!

Vad är en pulsklocka?

En pulsklocka är en klocka som kan mäta din puls, antingen via ett pulsband runt bröstet eller optiskt via själva klockans undersida. Idag är det också nästan standard med inbyggd GPS i klockan.

Fördelar

Det som är så bra med en pulsklocka är att du får ut massvis med bra och intressant data ur dina träningspass. Självklart beror funktionerna på vilken modell du har. Men några riktigt bra grejer man kan göra med en pulsklocka är: Ta tiden, se hur långt man sprungit, se hur snabbt man sprungit, se hur snabbt man sprungit vissa partier av sträckan (för att hitta svaga punkter etc.) se sin puls, se sin V02 max, se hur snabbt man återhämtar sig och mycket, mycket mer! Dagens moderna pulsklockar har ofta riktigt många och avancerade funktioner!

Med hjälp av denna information kan man optimera sin träning på olika sätt. Perfekt för dig som känner att du har stagnerat lite och vill nå nya höjder! Värt att tilläggas dock är att en träningsklocka främst är effektiv till konditionsträning. Men det fungerar att använda den på gymmet också.

Jag köpte min första träningsklocka nu i höstas och har bara använt den 5-10 träningspass. Men jag är mycket nöjd och tänkte recensera den lite kort.

Garmin forerunner 25 recension

en garmin pulsklocka

Modellen är alltså forerunner 25 från amerikanska Garmin. Det är en budgetklocka kan man säga, den kostar runt tusenlappen beroende på var du köper den. Det jag gillar mest är enkelheten. Det är bara att trycka på en knapp och sen kan du springa iväg och allting trackas.

Displayen är stor och tydlig vilket är ett plus. Forerunner 25 kan kopplas ihop med mobilen vilket fungerar riktigt smidigt. Bland annat kan du se mobilens notifikationer (samtal, sms etc.) på klockans display. Perfekt om du väntar ett viktigt samtal samtidigt som du är ute och springer.

Klockan kan även hålla koll på all din dagliga aktivitet, såsom antal steg, hur långt du gått och kcal förbrukning. Perfekt för den som är ute efter att gå ner i vikt på ett snabbt och enkelt sätt.

Det enda negativa jag upplever är att man inte kan ändra ”aktivitet”. Om man till exempel vill cykla eller gå till gymmet så kommer det fortfarande att registreras som ”löpning”. En annan sak jag gärna hade velat ha är optisk pulsmätning, men det kan man inte riktigt begära i denna låga prisklass. Då kan jag rekommendera en Forerunner 235 istället. Det var dessa två jag valde mellan. Nästa klocka jag köper får bli en med optisk pulsmätning. Troligtvis kommer det att dröja ganska länge och då är de säkerligen mycket billigare också!

Sammanfattning

Att träna med en pulsklocka kan jag rekommendera av 2 anledningar.

  1. Det är roligare. Med alla denna information, hur kan det bli tråkigt?!
  2. Du kan maximera och utveckla din träning. Tack vare all data kan du ligga och pressa dig precis vid din maxnivå och liknande.

Är du inte jätteekonomisk som jag rekommenderar jag Garmins modell med optisk pulsmätning, forerunner 235. Annars är 25:an ett bra alternativ för dig som inte vill betala flera tusen. Jag tror även att den är perfekt som en nybörjarklocka.

Välkommen till profes blogg!

Hej och välkommen till bloggen! Här tänker jag publicera olika artiklar inom träning, kost och hälsa! Är du istället intresserad av mina tjänster läs mer här.

Vad jag kommer att skriva om

Som sagt så kommer jag skriva artiklar inom träning, kost och hälsa. Det kommer dels vara rent informativa artiklar med syfte att ge dig tips som du kan ta med dig till din egen träning. Men även inspirerande och motiverande inlägg hoppas jag kunna knåpa ihop!

Ett inlägg jag nästan har skrivit färdigt handlar om pulsklockor, detta eftersom jag precis köpt min första pulsklocka och är mycket nöjd och även insatt just nu!

Ett annat inlägg ni nog får se snart är ett om kosttillskott, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

Vi hörs snart!